Природни лечители - бадеми

2017-03-07

Помогнете на тялото си, чрез храните които приемате

Бадемът (prunus dulcis) е дребно широколистно дърво от семейство Розоцветни, към които се причисляват и прасковата, кайсията, сливата и черешата. Бадем се нарича и дървото и плодът му. Дървото е с декоративна форма и рядко достига големи размери. Бадемът цъфти рано пролетта, а плодовете узряват чак края на лятото. Той има около 20 разновидности, но най-разпространени са горчивият бадем подходящ за извличане и преработване на масла и сладкият култивиран бадем, подходящ за консумация.

Родината на бадема е Югозападна Азия, а едни от най-големите производители са САЩ, Португалия, Испания, Италия, Гърция, Сирия, Турция. Световното производство на бадеми е 1,4 млн тона за година. В България отглеждането не е така разпространено, заради нуждата на бадема от много топъл климат.

Бадемите имат някои полезни за здравето качества. Познати са както на здравословно хранещите се, така и на обичащите екзотичната кухня. Те притежават свойства на антиоксиданти. Богати са на витамин Е, диетични фибри, фосфор, протеини и минерали като калций, калий и магнезий. В миналото са били много популярни при лечението на болести на богаташите.Полезни са в предпазването от настинка и грип. Според изследванията, съставките които се съдържат във външната обвивка на бадемите, засилват имунната система и предпазват от вирусите.

Други полезни качества на бадемите е намаляването на риска от диабет и сърдечни проблеми. Магнезият в ядката спомага за регулирането на кръвната захар и ограничава риска от развитие на диабет. Включването на здравословна храна като бадема в дневното меню, спомага за намаляването на високото кръвно налягане. Бадемите са известни и с качеството си да редуцират холестерола и съответно предпазват от редица сърдечносъдови заболявания. Според проучванията, всекидневната консумация на тези ядки, спомага за понижаване на нивата на холестерол с до 19%. Хапването на бадеми има засищащ и подтискащ апетита ефект, което ги прави незаменими в свалянето на килограми. Те се разграждат по бавно в организма и не дават отражения на нивата на кръвната захар и инсулина. Диетолозите препоръчват ежедневен прием на шепа сурови ядки. Съдържанието на амигдалин, който действа като антиоксидсант в бадемите, предпазва от развитието на рак, а високото съдържание на фибри прочиства червата от токсини. Бадемите са богати на протеини, което спомага за правилното развитие на мускулите. Друго благоприятно действие на тези ядки е повишаването на мозъчната дейност и паметта. Известно е, че в бадемите се съдържа фенилаланин, който стимулира активността на мозъка.

От бадемите може да се извлекат бадемово олио, бадемово брашно, бадемово масло и редица други продукти, богати на витамин Б. Бадемът съдържа 86% ненаситени и само 14% наситени мастни киселини. Бадемите освен да се консумират в суров и печен вид самостоятелно, са подходящи като добавка към овесени ядки, каши, шейкове, салати и различни видове месо.

Ние в К-експрес ценим даровете на природата и се стремим често да ги включваме в нашите ястия.

Екипът на К-експрес